Facebook trendy pro rok 2021

Jeden Facebook vládne všem, jeden jim všem káže… Ze sociální sítě se tento gigant stal spíše organismem, který se neustále vyvíjí a posouvá celý svět sociálních sítí kupředu. Pokud chcete využít všech možností této platformy, musíte s ním držet krok. A že je to spíš takový sprint, to asi už víme všichni.

Takže co rok 2021 a Facebook? Co bude trendy, in a hot? Doba je nejistá, ale pak se dalo pár chytrých hlav dohromady a nastínili nám jak to bude na sociálních sítích vypadat dál.

Facebook Live živě z vašeho telefonu

Kdo nestreamuje, jako by nebyl. Už jsme tu psali o Twitchi, který hrdě sedí na trůnu živého vysílání, to je bez debat. Ostatní platformy však také nasedly do streamovacího vlaku a třeba Facebook Live využil globální situace během lockdownu a během dubna začal pomáhat lidem zůstat ve spojení. Nárůst využívání byl krásných 26,9 %. (Socialbakers, 2020)

Ani firmy nezůstaly pozadu, využily Facebook Live ke zprostředkování kontaktu se zákazníky a dodavateli.

Jedna realita nestačí 

Realita už dávno není jen jedna. Přidaly se VR (virtuální) a AR (rozšířená) a jejich oblíbenost jasně dokazuje, že jen tak zase nezmizí.

Facebook Spark AR studio je nástroj pro tvorbu reklamního obsahu využívající AR, tedy rozšířené reality. Jen do této doby jej využilo 500 miliónů tvůrců ze 190 zemí a vytvořili 1,2 milionu AR efektů, které zaplavily Facebook a Instagram. (Spark AR, 2020)

A tam zdaleka nekončíme. Statistiky ukazují, že během třetího kvartálu byly AR efekty použité 150 různými účty a generovaly přes miliardu shlédnutí. Funkce se poměrně rychle etablovala mezi oblíbenými nástroji v tvorbě contentu, takže se s ní setkáme určitě i v roce 2021.

Dycky video!

Videa máme všichni rádi, sociální média to moc dobře ví a tak není žádné tajemství, že i nadále budou patřit do marketingových strategií značek. 

Se 70 % jsou vládnoucím obsahem na sítích obrázky a fotky, Videa jsou druhá a zaujímají 17 % veškerého obsahu, což nechává 3. a 4. místo odkazům a klasickým statusům.

Pokud cítíte, že zrovna video je vaše parketa, tak pamatujte, že trending bude tvorba někde mezi 15 vteřinami a maximálně 3 minutami délky. Standardní doba zaujetí pozornosti zůstává na třech vteřinách.

Řekni mi, co tě baví a já ti povím, do jaké skupiny patříš

Sociální sítě jsou super. Co je ale ještě lepší? Přece komunity! Facebook umožňuje založení skupin, kde se sdružují jedinci s podobnými zájmy. A sdružování nám jde. Skupiny oslavily první dekádu své existence a v současné době je jich na Facebooku více než 10 milionů a využívá je přes 1,8 miliardy uživatelů (Facebook, 2019). Každý měsíc. To je už hodně fotek koťátek.

Například firmy mohou vytvářením skupin zefektivnit komunikaci s obchodními partnery, případně se přidat do skupin, kde se setkávají další podobné značky. Protože co je víc než networking a hledání nových příležitostí?

U skupin ještě zůstaneme, protože v roce 2020 jim Facebook dopřál. Správci mohou totiž i nadále zlepšovat komunikaci s fanoušky. Z náhodných kolemsurfujících, kteří prostě jen “lajkli” stránku, se cílenou prací a zapojováním může vybudovat silná a početná komunita věrných. A ta má pro správce stránky nespornou výhodu! Odměnou za věrnost fanoušků může správce zveřejňovat jednak Q&A a pak také Výzvy.

V otázkách mohou fanoušci klást dotazu všeho druhu – otevírací doby, plány do budoucna, otázky na tělo, fantazii se meze nekladou. Příspěvek může ve feedu skupiny vidět libovolně dlouho a dotazy se řadí do komentářů pod, takže si můžete vždy zalistovat do minulosti a dozvědět se potřebné info. 

Výzvy mohou vytvářet jak správci, tak i samotní členové. A protože lidé se rádi chlubí, je
nad slunce jasné, že tahle funkce zažije velký boom! Oblíbenost skupin také tkví v nastavení pravidel, slušném chování a upřímné snaze si pomáhat. Na základě čehož to vypadá, že i tady je velký potenciál pro vznik velké hvězdy mezi trendy roku 2021.

Moje jediný přání je nakupování

Možnost vyhnout se frontám a přecpaným obchodům přivítali někteří s nefalšovanou radostí. Online nakupování je nyní rájem nejen introvertů. S ohledem na pandemická opatření ve světě je pochopitelné, že obchody svou činnost přesunuly do virtuálního světa a zaútočily s velkou vervou na doma sedící zákazníky brouzdající bez cíle vodami internetu. 

Facebook nelenil a obchodníkům nabídl sadu nových nástrojů. Hned počátkem roku spatřil světlo světa Facebook Shops. Bohulibý záměr “inspirovat a učinit online nákup ještě snazší” sesbíral krásné 2,6 miliardy nákupuchtivých uživatelů a obchodníků. Tenhle vlak už asi těžko
v roce 2021 něco zastaví.

Reklamní obsah není mrtev, reklamní obsah žije dál

Když už značka jednou je, tak má koukat, aby byla. V obraze. A její content hlavně ve feedu.
Ze všech dostupných formátů reklamy a jejího umístění na Facebooku vykrystalizoval tento jasný vítěz, který bude kralovat reklamnímu obsahu i v roce 2021. 

Třetí čtvrtletí přineslo nejednu social novinku. Za zmínku jistě stojí procentuální podíl soustředění inzerentů právě na feed. Ze sebraných dat vyplývá, že 58,2 % výdajů
na reklamu se soustředilo právě tady. (Socialbakers, 2020)

Proč zrovna feed? CTR (míra prokliku) hovoří jasně hodnotou 1,82 %. Oproti tomu jsou videa a streamy se svými 0,85 % a 0,65 % takoví chudší příbuzní.

A znáte tu o chatbotech?

Doba se zrychluje. Zákazníci chtějí své zboží co nejdříve a na obchodníkovi je, aby se přizpůsobil. Nejen dobou dodání, ale i komunikací. V tu chvíli přichází na scénu chatboti

Na Facebooku se objevily první pokusy v roce 2016 a od té doby jen přibývají.
A přibývají rychle, protože předpovědi analytiků ukazují, že trh s chatboty poroste
od současných 2,6 miliard dolarů k predikovaným 9,4 miliardám dolarů v roce 2024. (Business Insider, 2020)

Chatboti představují účinný nástroj obchodníků, další nárůst se dá téměř s jistotou očekávat. Už teď je jich jen ve Facebook Messengeru přes 40 milionů. (ZDNet, 2020) Denní průtrž 20 miliard zpráv proběhnuvších mezi zákazníky a obchodníky z Messengeru činí nejoblíbenější platformu pro obchodní komunikaci.

Facebook však neusíná na vavřínech a neustále přichází s vylepšeními, které obchodníkům ještě více usnadní komunikaci se zákazníkem. Mezi nejnovější patří například domlouvání schůzek a nastavování generace leadů (lákání potenciálních nových zákazníků) přímo
v Messengeru.

My máme rááádi ví… firmy!

Malým podnikatelům ekonomický pokles vyvolaný pandemií uštědřil velkou ránu. Navíc podle posledních průzkumů až 1 ze 3 má problém dosáhnout na úvěr vinou malého cash flow.

Facebook však myslel i na ně a vypsal granty v hodnotě 100 milionů dolarů, které zachránily
v této nejisté době 30 000 strádajících podniků po celém světě. (Mother.ly, 2020)

Podle expertů bude COVID-19 ovlivňovat dění i v roce 2021, domníváme se proto, že Facebook opět vyvine úsilí a podá pomocnou ruku podnikům, aby podpořil jejich další růst.

Rád tvořim a vim, že to umim a lidem se to líbí

Po dobu pandemie se zavřely ateliéry, nahrávací studia, no zkrátka všechna oblíbená místa tvůrců contentu. V tu chvíli začaly značky hledat nové způsoby a vsadily na kartu jménem UGC. 

User-generated content, tedy obsah vytvořený přímo uživatelem, v dobách Covidu domácí tvorba. Navzdory domněnkám, po dobu existence sociálních sítí se stále jedná o jednu
z nejoblíbenějších forem. A protože čísla hovoří jasně, pár jich máme i tady. Počty z ledna 2020 udávají 223 miliard zhlédnutí obsahu. A v srpnu čísla už atakovala příčku neuvěřitelných 495 miliard zhlédnutí! (Digiday, 2020)

#nepišzatenhashtagvšechnonejsiLeoš

Od prvního “hešteku” v roce 2007 na Twitteru už uplynulo hodně vody a tento znak se zabydlel postupně na všech sociálních sítích a přešel i do offlinu.

Facebook se však rozhodl jít hashtagy ještě dál a jejich funkci rozšířit. Účelem má být zvyšování dosahu příspěvků a engagementu. (SocialMediaToday, 2020)

V praxi to tedy znamená, že platforma dala dohromady seznam doporučených výrazů, které se odvíjí od predikovaných textů. Uživateli se zobrazí, kolik příspěvků se stejným hashtagem na síti v danou chvíli je. 

Tato změna je sice ještě v plenkách, ale už teď je jasné, že Facebook tady narazil zajímavou funkci a rozhodně bude pokračovat v jejím rozšiřování. Možná právě tady máme horkého favorita na největší trend Facebook marketingu pro rok 2021.

Slovíčko závěrem

Facebook je tedy králem sociálních médií opravdu právem a je jasné, že tady s námi ještě chvíli pobude. Pokud jste z čeledi podnikatelovití, rozhodně doporučujeme trendy sledovat a aktivně je aplikovat ve vlastním byznysu a marketingové strategii. 

Doufáme, že tento skromný seznam trendů pro rok 2021 vám pomůže v orientaci, zvýší vaše marketingové úsilí a pomůže vašemu podnikání se posunout výš jen výš, tam ke hvězdám.

Zdroj: Oberlo a Facebook Blog a milovaný https://memegenerator.net/