Google pomáhá analytikům.
Tag Manager usnadní život i vám.

Při vyhodnocování úspěšnosti našich kampaní je využívání nástroje Google Analytics (GA) pro většinu z nás naprosto běžnou záležitostí (minimálně by tomu tak mělo být). Avšak při samotném nastavování GA a nasazování kódů na webové stránky můžeme narazit na jeden problém, komunikaci s webmasterem. Nejenže je často zdlouhavá, ale také během ní může dojít k mnoha chybám. O co lehčí by bylo, kdybychom mohli nasazovat kódy sami a nemuseli být závislí na někom dalším? Pro mnoho z nás jsou však kódy a správa webu španělskou vesnicí, tudíž se tento problém může jevit jako neřešitelný. V tuto chvíli vstupuje na scénu Google Tag Manager.

K čemu je dobrý Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) neboli též Správce značek je nástroj stvořený přesně pro tyto analytické momenty. Jedná se o systém pro správu měřicích a jiných kódů (značek) a také jedinou věc, o jejíž vložení na web musíme webmastera žádat. Poté už máme správu veškerých značek plně ve své režii.

Zvládnu to?

Možná vás napadne otázka, zdali je následná správa vůbec ve vašich silách. GTM je však poměrně intuitivní nástroj a po krátkém čase již pro vás bude vkládání značek na web hračkou. Na stránkách www.tagmanager.google.com si stačí založit účet a po zadání základních informací nám bude vygenerován kód kontejneru, složený ze dvou částí. Jedna se dle instrukcí vloží na web do části <head> a druhá do části <body>. Jak prosté!

Jak to vlastně funguje?

Následně už máme vše pod svou kontrolou. Prvním krokem je samozřejmě vložení značky GA. Průvodce vkládáním značek nám již v předvolbě nabízí vložení kódu Universal Analytics. Vložíme ID požadovaného GA účtu (např. UA-12345678-1) a značku máme v podstatě vytvořenou. Následně musíme vytvořit pravidlo, při kterém se značka bude spouštět. Značku GA chceme spouštět na všech stránkách webu. Poté již stačí upravený GTM publikovat.

Před každou publikací se nicméně doporučuje provést náhled, přes který
se ujistíme, že vše funguje jak má. Ten lze spustit pouze v prohlížeči Google Chrome. Pro práci s GTM se doporučuje nainstalovat rozšíření GA Debug
a Tag Assistant, které nám při náhledu asistují.

Složitější kódy samozřejmě přináší složitější instalace, ale není se čeho bát. Jejich implementace probíhá ve velice podobných krocích.

Jsou i další výhody?

Naše náhlá samostatnost při správě značek není jedinou výhodou, kterou nám GTM přináší. V případě potíží umožňuje rychlejší a snadnější diagnostiku kódů na webu. Rozhraní GTM je uživatelsky přívětivé a nabízí přehledný a komplexní seznam jednotlivých značek, pravidel
a proměnných. Díky tomu, že jsou všechny ostatní kódy vkládány na web skrze GTM, nemohou nám zahltit web. Ten má tak čistší HTML kód
a odezva stránek je rychlejší a nepatrně se též zlepšuje SEO (pozice
v organickém vyhledávání).

GTM samozřejmě podporuje vkládání kódů třetích stran a vlastních skriptů. Můžeme tak skrze něj pohodlně nainstalovat i retargetingový kód Skliku či Facebook Pixel. Jedná se zkrátka o komplexní nástroj, který se v rukou šikovného marketéra stává silnou zbraní.

 

Pavel „Pájos“ Křehlík
PPC SPECIALIST & ANALYST