Po pěti letech v sociálních agenturách

Léto 2015. Poprvé zaměstnaný. A i když jsem byl v mezičase na volné noze, život v agenturách se stal po střední škole mým zdrojem obživy. Reklamy a propagace, až jsem skoro zapomněl, proč jsem vůbec začal ty obrázky rozpohybovávat.

Animace u mě už není na prvním místě. Proto jsem si říkal, že chci umět odbavit práci co nejrychleji. Někdy prostě není čas zamýšlet se nad hlavním sdělením, které bychom chtěli předat. Někdy jsme v hierarchii váhy názorů utlačení na úroveň dělníka reklamy. A nebo spíš hlavně proto, že deadline byl včera.

Teď přichází část, proč píšu tenhle článek. Sesumíroval jsem tipy a návyky, které by měl mít každý, kdo pracuje s počítačem. Takže i ty!

PREPARACE

1) Pořádek

Pracoviště

Komfort je při kreativní činnosti mým hnacím motorem. Po pár letech jsem zjistil, že na svém stole nepotřebuju ochucené tablety do pití, mávající kočičku, ani víc než jednu tužku. Špinavý talíř po jakémkoliv jídle musím stejně někdy odnést. Proč to neudělat hned?

Výjimku má sklenice s vodou 🙂

Struktura

Začátek každého tasku, “to-dočka” či většího projektu je intuitivní struktura. Je jedno jak velký je to klient a kolik na tom bude práce, prostě vždy. Nejlépe stejná u sebe jako na sdíleném úložišti (Drive, Dropboxu, atd.). Stáhnuté podklady přesunu do složky, do které patří. A teď ti řeknu proč:

+ zkrátíš čas hledání sobě a případně i ostatním
+ budeš mít přehled
+ strávíš na tom o 1/100 méně

Projekt

Není nic horšího, než převzít větší projekt, kde se hlavní kompozice jmenuje “Comp 1”, obrázky jsou “1, 2, 3, 4, pět” a pozadí “Screenshot 2020-01-28 13.30.26” 😡

Proto je třeba pojmenovat všechno, co ti kdy projde rukama.

Platí tu ty samé klady a zápory jako u struktury. Ani nevíte, jakou jsem měl radost a chuť k práci, když jsem dostal grafické podklady, ve kterých bylo pojmenované každé kolečko, hlavička či placeholder. Uf.

2) Upozornění

Vždy jsem na jakékoliv notifikace nahlížel negativně. Buď jako
na rozptýlení krátkým zvukovým efektem nebo nevědomý začátek prokrastinace na náhodné sociální síti. Čisté zlo. A ještě si za to můžeme sami.


Kouzlo je v tom si je (všechny!) správně nastavit, aby sloužily jen k tomu,
k čemu byly původně zamýšleny. Nechceš vidět každou interakci
na Twitteru či mailmana, kterého sis před rokem odškrtl jako “Ano, posílejte mi Creativepool awards” a nikdy jej neotevřeš.

Chceš vidět pouze důležité upomenutí, o kterém je lepší vědět hned nežli později. Pokud si je během jednoho dne nenastavíš, budeš je tak mít až
do smrti.

3) Funkční hardware

Čistý počítač je funkční počítač a je třeba se o něj starat stejně důkladně jako o sebe. Se zasekaným strojem budeš jako kuchař s tupým nožem. Tento proces začíná pomalu a nevinně:

První fáze

V každodenním pracovním režimu to zas tak nepoznáš. Prohlížeč šlape, ale appka se ti místo pěti sekund načítá dvojnásobně dlouho. Zkrátka už to není jako když sis poprvé rozbalil(a) svůj nablýskaný stroj.

Druhá fáze

Náhled videa v editovacím softwaru se dá přehrát plynule už jen na ¼ rozlišení.

Třetí fáze

Co hodinu ti vyskakuje upozornění na zaplněné úložiště. Vypínáš všechna okna v Chromu, Spotify, mažeš cache (mezipaměť), aby se ti plynule přehrály aspoň tři sekundy. Při renderu to zní, jako když startuje letadlo.

FUJ. Jak kdybych otevřel počítač u rodičů.

Proto je lepší si hodit projekty na externí disk. Pravidelně čistit hardware i software a nezahlcovat ho čímkoliv tě napadne, když se zrovna nudíš.

4) Zkratky

Představ si život, kdybys měl jednu ruku. Musel bys vždy kliknout pravým tlačítkem myší na označený text, potom na Kopírovat či Vyjmout a následně kliknout pravým tlačítkem a kliknout na Vložit. Ani mně se nechtěl psát celý postup. Teď sleduj. Máme ruce dvě!

Schválně si všechny zkratky vyzkoušej. Ať už je znáš, nebo je vidíš poprvé.

V prohlížeči

  • označit vše – Cmd/Ctrl + A (All)
  • hledat – Cmd + F (Find)
  • otevřít nové okno – Cmd + N (New)
  • otevřít novou záložku – Cmd + T (Tab)
  • přepnout okno – Cmd + Tab (switch btw Tabs)
  • zavření okna – Cmd + W (close current Window)
  • znovuotevření – Cmd + Shift + T (když omylem padne Cmd+W)

Hodně z nich je tak univerzálních, že je vývojáři aplikovali do vícero softwarů se stejnou funkcí.

V editovacím softwaru

uložit – Cmd/Ctrl + S (Save)
uložit jako – Cmd + Shift + S (power Save)
duplikovat – Cmd + D (Duplicate)

To jsem jednou byl u kamaráda, který měl zkratky snad na všechno.

Najdi a ulož si do své paměti ty, které používáš každý den. Mozek není 1.44MB disketa.

5) Proces

Úkolem agentury je klientovi pomoct, ne mu práci ztěžovat. Platí si
za zprostředkování procesů mezi sebrankou grafiků, kopíků a všech, kdo se podílí na vytváření obsahu.

Zodpovědnost

I když na zadání není nic kreativního, není ho třeba odkládat, dokud neuhodí blesk. Když v kolotoči přeposílání (Ty → Account → Klient) odbavíš zadání co nejdříve, získáš plusové body za rychlost a najednou je na řadě klient. Šlape to jako dobře promazané kolo!

Podklady

Zadání je třeba zkontrolovat co nejdříve (viz. Upozornění č.2), ne když
k němu přijdeš o dva dny později a dozvíš se, že nemůžeš bez všech podkladů začít pracovat.

Zadavatelé taky nejsou stroje (i když je tak postupem času bereme). Základem je brief, hlavní idea, rozměry, fonty a délka.

Last Check

Je poslední kontrolou před tím, než se něco posílá. Po dlouhém úsilí to člověk chce předat dál co nejrychleji. A tak se mi občas stávalo tohle:

Nepozornost při čtení zadání:

chybí mi branding
překlepy v textu
v zadání “změň to podle toho preview” – samozřejmě vytvářím úplně nový design

Stávalo se mi hodně chyb u exportu:

Zde jsou mé nejčastější:
video je delší, než jsem chtěl – 5 sekund černé nicotné tmy, bez vidiny světla na konci ticha
video bez zvuku

Méně nápadné:
video s dvojitým zvukem
špatný barevný režim

Zmiňované kolečko se zbytečně neprodlouží. A ty si oddychneš, když za sebou uvidíš jen dobře odvedenou práci.

6) Zálohy

Auto-save je super, ale možná kvůli němu jsme si přestali důsledně zálohovat svoji práci. Programy už dávno nepadají “z ničeho nic” a většina online práce se ukládá po každé akci.

Přepsání znamená úplné smazání původního videa. Nejde ani do koše. Prostě je nenávratně pryč.

Příklad, který se mi stával:
Odevzdám video. Klient pošle feedback. Zapracuju úpravy do té samé kompozice. Odevzdám druhé video. Klient pošle feedback, že chce raději první variantu. (!) A hle. To co jsem už vytvořil, musím dělat znovu.

“Nemůžu to najít”, “to jsem už smazal”. Nemůžu se vymlouvat, že už to bylo dávno. Vinu nenese čas, ale jen a pouze já. Proto je třeba mít podklady i k rok staré kampani.

Organizace je půlka úspěchu. Kreativita se tím sice neposune, ale s lepší workflow se na ní uvolní náš drahocenný čas. Když s tebou někdo není spokojený, nemusí to být nedostatek umu, ale jen špatně naučené návyky.

Kdybych tento článek viděl na podzim roku 2015, určitě bych tomu nevěnoval tolik pozornosti. Časem se člověk učí a neříká se nadarmo, že by se měl člověk učit celý život. Takže mi udělej laskavost a svůj další soubor si pojmenuje správně. 🙂

Dan Randus
MOTION DESIGNER