Ať už se chystáme spouštět nové webové stránky, či startujeme online marketingovou kampaň, musíme si nastavit, co od našich aktivit očekáváme. Respektive jakých cílů chceme dosáhnout. Je pro nás klíčové vědět, k jakým výsledkům naše kroky vedly.
Nejznámějším a nejpoužívanějším nástrojem pro sledování úspěšnosti našich kampaní představují Google Analytics (dále GA).

Nasadit měřící kód na web je velice jednoduché. Kód jako takový však není všemocný a pouze v rukou schopného odborníka se mění v plnohodnotný nástroj. Nastavení GA by mělo být opravdu důsledné, chceme-li měřit naše výsledky přesně a hlavně efektivně. Pokud chcete vládnout kampaním a disponovat vším výše zmíněným, dále se dočtete jak založit účet a porozumět všem nastavením.
1) ZALOŽENÍ A STRUKTURA ÚČTU
Do GA se přihlašuje na adrese www.google.com/analytics. Je zásadní mít založený Google účet nebo též lze provést registraci již stávajícím Google účtem. Následně jako Správce můžeme v jednom GA spravovat až 100 Účtů.
2) STRUKTURA ÚČTU
Ke spravovaným účtům je možné následně přiřadit až 50 Služeb. Ty představují jednotlivé weby, či mobilní aplikace. U každé služby můžete vytvořit až 25 Výběrů dat, u kterých jsou různá nastavení pomocí filtrů.
Obvykle se doporučují tři základní typy zobrazení. Nejprve záchranný profil sloužící k záloze všech dat bez dodatečných filtrů. Poté testovací profil, ve kterém budeme případné filtry zkoušet a nakonec hlavní profil pro analýzu dat a jejich report.
Dále se také hodí vytvořit profil vylučující IP adresy agenturních pracovníků a profil vylučující spam. Fantazii se meze nekladou.
3) MĚŘÍCÍ KÓD
Po vytvoření účtu a služby získáme klíčový Měřící kód, který je třeba vložit na požadovaný web do části <head>. Kód má podobu tzv. Globální webové značky (gtag.js) a nalezneme jej v sekci Údaje o měření. Můžete též implementovat pomocí Google Tag Manager, kde najdete mnohem větší flexibilitu a článek o jeho výhodách na vás už čeká.
4) NASTAVENÍ SLUŽBY
Pro maximální využití všech funkcí doporučujeme upravit v této sekci nastavení. Nejdříve zapněte Aktivaci metriky Uživatelé v přehledech,
jejíž funkcí je ukazovat přibližné počty reálných uživatelů.
V sekci Shromažďování dat je pro dosažení funkčnosti sběru publik dosavadních návštěvníků nutné zapnout volbu Remarketing. Stejně tak
se doporučuje zapnout Funkce přehledů inzerce, která umožňuje sběr demografických údajů o uživatelích. Ve starších účtech se tato funkce nacházela v sekci Nastavení služby pod možností Aktivovat demografické přehledy a přehledy zájmů.
5) NASTAVENÍ VÝBĚRU DAT
Provozovatel e-shopu by určitě neměl zapomenout aktivovat Měření elektronického obchodu. K jeho funkčnosti je nicméně potřeba daleko více. Pokud máme na webu k dispozici interní vyhledávání, je vhodné jeho měření aktivovat v GA. Můžeme pak pohodlně sledovat vyhledávací dotazy v záložce Chování.
Nakonec je dobré zapnout Filtrování robotů, které vyloučí všechny požadavky na server od známých robotů nebo prohledávačů.
6) PROPOJENÍ SLUŽEB
Službu GA lze propojit s účty AdSense, AdWords i Ad Exchange. Můžete tak učinit skrze sekci Propojení služeb.
Toliko tedy k základnímu nastavení Google Analytics, díky kterému bude moci využívat elementárních funkcí. Pro plnohodnotné a přesné využití je však vhodné měření upravit na míru danému webu, včetně sledování konverzních akcí, interakcí s webem a dalších využitelných akcí.
Pavel „Pájos“ Křehlík
PPC SPECIALIST & ANALYST